INFORMACJE
OGÓLNE O SPORCIE BALONOWYM
Balony nie posiadają żadnego napędu, przemieszczają
się z prędkością i kierunkiem wiatru. Pilot może zmienić kierunek lotu
zmieniając wysokość gdyż wiatry na różnych wysokościach zazwyczaj wieją w
różnych kierunkach. Sterowce od balonów różnią się posiadaniem własnego napędu,
w związku z czym mogą wykonywać manewry względem kierunku wiatru i ziemi.
Klasa AA - balony
gazowe, których wyporność uzyskiwana jest przez zastosowanie gazu lżejszego od
powietrza takiego jak wodór, hel, gaz ziemny itp. Balon taki wznosi się po
wyrzuceniu balastu - piasku lub wody, opada po otworzeniu klapy nawigacyjnej
znajdującej się na szczycie powłoki. W tej klasie rozgrywane są Mistrzostwa
Świata (kilka lotów w których piloci muszą osiągnąć nakazane przed startem
cele) i Puchar Jamesa Gordona Bennetta (jeden lot na jak największą odległość
liczoną od miejsca startu do miejsca lądowania ) który jest rozgrywany od 1906
r. Klasyfikowani są dwaj piloci lecący balonem. Nie jest prowadzona klasyfikacja
drużynowa, kobiet i juniorów. Załoga w balonach gazowych składa się zazwyczaj z
dwóch pilotów i trzech - czterech osób obsługi naziemnej niezbędnej do
przygotowania balonu do lotu. Balon na miejsce startu przywożony jest
samochodem terenowym lub osobowo-ciężarowym z przyczepą, który również służy do
odebrania balonu i pilotów z miejsca lądowania.
Klasa AX - balony na
ogrzane powietrze, w których wyporność uzyskiwana jest przez zastosowanie
gorącego powietrza. Powietrze w powłoce podgrzewane jest palnikiem zasilanym
ciekłym propanem. Po pogrzaniu powietrza balon zaczyna się wznosić, po
wychłodzeniu powietrza lub częściowym wypuszczeniu go przez klapę spadochronową
znajdującą się na szczycie balonu, zaczyna opadać. Balony tej klasy należą do
najbardziej popularnych aerostatów na Świecie i w Polsce. Rozgrywane są
mistrzostwa świata i Europy oraz wiele innych zawodów krajowych i
międzynarodowych. Nie jest prowadzona klasyfikacja drużynowa oraz juniorów. Od
ośmiu lat prowadzona jest klasyfikacja kobiet w ramach zawodów pod nazwą Puchar
Świata Kobiet. Puchar ten rozgrywany w formie szeregu konkurencji na jednych
zawodach. Podczas zawodów rozgrywane są konkurencje polegające głównie na
osiągnięciu przez pilota celu, który został określony przed startem. Wynik,
czyli odległość od celu mierzona jest do markera (wstęgi z materiału obciążonej
niewielką ilością piasku) wyrzucanego przez pilota z kosza balonu. W
klasyfikacji liczony jest jedynie pilot - dowódca balonu, niezależnie od ilości
osób lecących balonem. Obsługa naziemna składa się zazwyczaj z trzech -
czterech osób które przygotowują balon do lotu oraz odbierają go z miejsca
lądowania. Często, szczególnie na zawodach wysokiej rangi, załoga powiększana
jest o dodatkowe osoby pomagające pilotowi lokalizować cele. Do transportu
załogi i balonu służy zazwyczaj samochód terenowy lub osobowo-ciężarowy z
przyczepą.
Klasa AM - balony o
konstrukcji mieszanej, stanowiącej kombinację balonu gazowego i na ogrzane
powietrze. Można wykonywać na nich bardzo długie loty, na przykład dookoła kuli
ziemskiej. W ramach rywalizacji sportowej prowadzone są zawody w lotach
długodystansowych, np. przez Atlantyk. Planowane jest rozgrywanie zawodów w
najkrótszym przelocie dookoła świata.
Klasa BX - sterowce na
ogrzane powietrze. Wyporność uzyskiwana jest podobnie jak w balonach na ogrzane
powietrze, palnik zasilany ciekłym propanem podgrzewa powietrze w powłoce.
Napęd stanowi silnik spalinowy umieszczony za kabiną załogi, który umożliwia
przemieszczanie takiego aerostatu względem ziemi i otaczającego powietrza. W
tej klasie rozgrywane są mistrzostwa świata oraz zawody międzynarodowe.
Prowadzona jest tylko klasyfikacja indywidualna pilotów. Konkurencje polegają
na wykonywaniu lotów do określonego przed startem celu oraz pokonaniu danego
dystansu w jak najkrótszym czasie. Do transportu na miejsce rozgrywania zawodów
służy samochód osobowo-ciężarowy z przyczepą. Obsługę naziemną stanowi nie
mniej niż pięć - sześć osób. Na mistrzostwach świata istnieje potrzeba
zaangażowania liczniejszej załogi, wykonującej dodatkowe czynności pomocnicze w
czasie konkurencji